
Hej!
Studievecka 2 redan!!
Obs! Boken som du ska läsa under kursen finns som original eller lättläst. Prata med läraren vilken du ska ha om du är osäker! Skaffa skönlitterär bok!
Veckans tema är "Det finns inga gränser"
Måndag 18/1
SG s 60-68. Lyssna, läsa och samtala.
SS s 18-19 Insändare
SS s 18-19 Insändare
Grammatik SG s 61-63.
Ordföljd i huvudsats.
Skriva: Texttyp (genre) är insändare.
-> Texten som vi skrev tillsammans finns här men den innehåller ett par fel.
"En bra lösning" och "....låt de röra på sig..."
Läs gärna i Metro eller annan tidning hur en insändare kan se ut!
Kom ihåg att köpa/låna en skönlitterär bok och börja läsa! Se listan här!
-> Texten som vi skrev tillsammans finns här men den innehåller ett par fel.
"En bra lösning" och "....låt de röra på sig..."
Läs gärna i Metro eller annan tidning hur en insändare kan se ut!
Kom ihåg att köpa/låna en skönlitterär bok och börja läsa! Se listan här!
1. Novo - ordföljd
2. Minbokhylla kap 3 övningar
3. SG s 60-68
4. SS s 18-19
Vi fortsätter med texten "insändare" Läs argumentfraser här längre ned!
Tisdag 19/1
Vi fortsätter att skriva insändaren. Vi skriver en insändare tillsammans.
Du ska också titta på insändaren som du skrev som grupparbete igår.
SYV-intro: tisdag delkurs 2 & 3 kl. 10.15-11.45.
Läxa till onsdag 20/1:
1. Novo - ordföljd
2. Minbokhylla kap 3 övningar
3. SG s 60-68
4. SS s 18-19
Vi fortsätter med texten "insändare" Läs argumentfraser här längre ned!
Onsdag 20/1
Interaktion: Träna argumentation i smågrupper. Se fraser längre ned!
Vi tränar orden från kapitel 3.
Vi identifierar insändardelar i en Metro-insändare i smågrupper.
Fraser som du kan använda till insändarens olika delar tränas också!
Läxa till torsdag 21/1:
1. Novo - ordföljd eller grammatik som du behöver repetera.
2. Minbokhylla kap 3. Gör klart alla övningar den här veckan!
3. SG s 60-68
4. SS s 18-19
Vi tränar orden från kapitel 3.
Vi identifierar insändardelar i en Metro-insändare i smågrupper.
Fraser som du kan använda till insändarens olika delar tränas också!
Läxa till torsdag 21/1:
1. Novo - ordföljd eller grammatik som du behöver repetera.
2. Minbokhylla kap 3. Gör klart alla övningar den här veckan!
3. SG s 60-68
4. SS s 18-19
Torsdag 21/1
1. Vi fortsätter med kapitel 3.
2. Vi repeterar verb och tittar på verbfilmer.
3. Film -> SL funktionsnedsatta i trafiken. Privat film - > Egna upplevelser i kollektivtrafiken som funktionsnedsatt.
4. Vi börjar med ISP.
Fredag 22/1
Prov: insändare
Tid: 8.30-10.30. Kom i tid!
Plats: Sal 1
Inga hjälpmedel.
10.45-11.45
Du läser din skönlitterära bok och gör anteckningar om personer, platser, händeleser m m. Prata gärna med andra också.
1. Vi fortsätter med kapitel 3.
2. Vi repeterar verb och tittar på verbfilmer.
3. Film -> SL funktionsnedsatta i trafiken. Privat film - > Egna upplevelser i kollektivtrafiken som funktionsnedsatt.
4. Vi börjar med ISP.
Fredag 22/1
Prov: insändare
Tid: 8.30-10.30. Kom i tid!
Plats: Sal 1
Inga hjälpmedel.
10.45-11.45
Du läser din skönlitterära bok och gör anteckningar om personer, platser, händeleser m m. Prata gärna med andra också.
--------------------
Läxa till måndag 18/1:
1. Novo-inloggning > Repetitionskurs i grammatik. Jobba med verb och tempus. Du kan också jobba med sidorna 36-39 i SG.
2. Studentlitteratur.se/minbokhylla. Jobba med kapitel 3: Lyssna, gör diktamen, övningar och grammatik.
3. SG s 52-53 Gör övningarna!
4. Läs och gör övningar i SG s 54- 57
Obs! Boken som du ska läsa under kursen finns som original eller lättläst. Prata med läraren vilken du ska ha! Skaffa skönlitterär bok!
Argumentera!
Tips på fraser vid argumentation
Att säga vad man själv tycker
- Jag tycker/anser/tror/menar att...
- Min åsikt/uppfattning är...
- Som jag ser det...
- Jag skulle vilja säga att...
- Jag vågar påstå/hävda att...
Att motivera sin åsikt
- Om jag får motivera mig lite...
- Det viktiga är ju att...
- Det här är bakgrunden till...
- Där håller väl alla med...
- Men trots allt handlar det om...
- Oavsett vad man tycker om...
Att hålla med någon om något
- Just det
- Ja/jo.
- Mhm/mm.
- Precis! / Utan vidare!
- Ja, det stämmer. / Ja, det är sant.
- Det tycker jag också. / Jag håller med dig.
- Det har du rätt i.
- Jag tycker detsamma.
Att ha en annan åsikt
Nu är det ju så att man inte alltid tycker likadant i diskussioner och här finns också en kulturskillnad: man brukar säga att svensken gärna undviker obehagliga situationer med starka meningsskiljaktigheter. Visst kan man tycka annorlunda och ha och framföra (starka) åsikter men man "lindar gärna in" dem för att inte stöta sig för mycket med den man diskuterar med. Detta kan man göra på olika sätt:- använda modala uttryck som skulle, vilja och kunna (t.ex. "jag skulle vilja säga/invända", ”skulle du kunna/kan du precisera dig?”)
- använda artiga ord och fraser (t.ex. "jag håller tyvärr inte med om det", andra artighetsord: inte riktigt, nog, kanske, möjligen)
- bekräfta den andres åsikt innan man uttrycker sin egen åsikt (t.ex. "jag håller med dig om detta, men å andra sidan…")
Lämpliga fraser
- Jag håller med dig, men...
- Kanske du har rätt, men...
- Det är förstås möjligt, men..
- Det kan nog vara sant, men...
- Ja, fast...
- Jag håller nog/kanske/tyvärr inte med om...
- Där har du nog lite fel.
- Det tycker/anser/tror inte jag.
- Jag har en annan uppfattning/åsikt än du.
Mycket kraftfulla uttryck
(undvik om möjligt)
- Nej, det stämmer inte.
- Nej, det kan jag inte alls hålla med om.
- Du har missförstått hela saken.
- Du har fel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar